Nordic Trust Homes
Marmarays syster, Eurasia tunneln, ett megaprojekt som ger motorfordon enkel tillgång mellan den asiatiska och den europeiska delen av Istanbul under Bosporen
20
DEC

Eurasia Tunnel

Marmarays syster, Eurasia tunneln, ett megaprojekt som ger motorfordon enkel tillgång mellan den asiatiska och den europeiska delen av Istanbul under Bosporen

Marmarays syster, Eurasia tunneln, ett megaprojekt som ger motorfordon enkel tillgång mellan den asiatiska och den europeiska delen av Istanbul under Bosporen och kommer att underlätta Istanbuls ökänt tunga trafikbelastning, öppnar i dag.

Eurasia tunneln, som förbinder de asiatiska och europeiska kontinenterna under Marmarasjöns botten, invigs idag av President Recep Tayyip Erdoğan, premiärminister Binali Yıldırım och många utländska gäster finns med vid invigningen.

Asfalteringsarbetet fortsatte i full fart i lilla Samatya distriktet inför öppningen i dag. En hel del arbete har också genomförts i Çatladıkapı där tunnelns ingångar finns och vägtullstationer har också satts upp.

Tunneln förväntas ge en lösning på Istanbuls trafikproblem och kommer att korta ned restiden mellan de två sidorna av Istanbul till bara 15 minuter.

Budgivningen för tvåvånings tunnelprojektet för gummihjulfordon, följde i fotspåren av undervattenskablar och järnvägstunneln Marmaray och hölls av generaldirektoratet för infrastrukturinvesteringar i transport, havsfrågor och kommunikationsdepartementet den 12 juni 2007.

Eurasia Tunneln, som avsevärt kommer att minska restiden mellan Kazlıçeşme på den europeiska sidan och Göztepe på den asiatiska sidan, planerades i samband med de tre befintliga broar som korsar Bosporen.

Tvåvånings tunneln som är totalt 14,5 kilometer lång, inklusive den 5,4 kilometer långa sektion som löper under Bosporen, har konstruerats endast för gummihjulfordon.

Det kommer att minska restiden från 100 minuter till 15 minuter. Medan trafikflödet blir smidigare tack vare expansion och reglering av anslutningsvägar vid ingångs- och utgångspunkter kommer tunneln också bidra till att minska föroreningar och omgivningsbuller.

Eftersom projektet kommer att korta ner vägen mellan Kazlıçeşme och Göztepe, kommer det avsevärt minska bränsle och underhållskostnaderna för fordon, liksom mängden skadliga gaser som släpps ut i luften.

Konstruktionen av tunneln påbörjades 2011 och har kostat uppskattningsvis $ 1,25 miljarder USD. Som mest på ett djup av 106 meter under Bosporen, och tunneln förväntas användas av 100.000 fordon per dygn.

I Eurasia tunneln kommer också att finnas 4,5 G mobildatatjänst, även vid 106 meter under havsytan. Täckningen kommer att garanteras med 16 radiosändare.

För att undvika trafikstockningar kommer vägtullar samlas via automatiska system och det blir inga alternativ för kontantbetalningar. Det finns inga exklusiva körfält för elektroniska vägtullsystem (OGS) och Fast uttagssystem användare.

Förare kan använda alla körfält oavsett vilket system de använder. Vägtullarna kommer att vara $ 4 plus moms för bilar och $ 6 plus moms för minibussar i en riktning under det första året.

Generaldirektoratet för infrastrukturinvesteringar i transportministeriet, havsfrågor och kommunikation har valt Eurasien Tunnel Operation Construction och Investment Inc. (ATAS) för att utforma, bygga och driva projekt i 24 år och fem månader. Efter 24 år kommer tunneln att överföras till allmänheten.

Fördelarna med Eurasia Tunneln

Snabb

Eurasia Tunneln är bland de viktigaste investeringarna med avseende att hitta en lösning på trafikproblemet i Istanbul, som även kommer vara värd för stora internationella evenemang under den kommande perioden.

TomTom, ett av de ledande navigerings företagen i världen, har konstaterat att Istanbul kommer på andra plats i världen vad gäller traffikstockningar. Medan Moskva rankas först i TomToms trafikstocknings index 2012 med 66 procent, kom Istanbul på andra plats med 55 procent. Förra året i Istanbul, den 20 december, samma datum som öppningsdagen av Eurasia tunneln, registrerades de värsta trafikstockningarna under året.

Data visar att Istanbulborna slösar totalt 118 timmar per år bara på bilköer. Ett avstånd som i normal hastighet tar en timme, tar i Istanbul i genomsnitt två timmar och fyra minuter på grund av trafikstockningar.

Därför kommer Eurasia tunneln avsevärt minska restiden mellan Kazlıçeşme och Göztepe, från 100 till 15 minuter. Således kommer Eurasia tunneln att erbjuda en snabb och säker resväg åt Istanbulborna. Med utbyggnad och reglering av tillfartsvägar belägna vid tunnelns ingång och utgång, kommer trafiken att bli ännu snabbare.

Ekonomisk

Användningen av befintliga passager mellan Kazlıçeşme på den europeiska sidan och Göztepe på anatoliska sidan är i dag en lång resa, och detta har en negativ effekt på kostnaderna för bränsleförbrukning och fordonsunderhåll.

När Eurasia tunneln öppnat kommer det vara den kortaste vägen mellan Kazlıçeşme – Göztepe och bränslekostnaden minskar avsevärt. Den snabba passagen genom Eurasien tunneln kommer bidra till bättre ekonomi för bilägare, tack vare minskade bränsle och underhållskostnader för fordon. Vägtullarna kommer att debiteras för fordonet oavsett hur många passagerare.

Säker

Ett av världens ledande tekniska projekt, Eurasia tunneln har ett mycket bra system för säkert, hälsosamt och oavbrutet trafikflöde.

Konstruerad med de mest avancerade design och tekniska tillämpningar, är tunneln konstruerad för att tåla jordbävningar av magnitud upp till 7,5 på Richterskalan och tsunamis. Med sina avancerade säkerhetsfunktioner, kan den även användas som skydd om det skulle vara nödvändigt.

Tunneln kommer att ha modern ljusteknik och ventilationssystem med hög kapacitet, ett särskildt brandsystem som enkelt nås från alla sidor av tunneln, brandsäkra ytbeläggning, utrymningssystem och säkerhetsremsor placerade var 600 meter.

Tunneln kommer att innehålla en sluten krets kamerasystem, som övervakar varje hörn 24/7, händelsedetekteringssystem, kommunikation och anmälningssystem. Hastighetsreglering inom tunneln kommer finnas via högteknologisk övervakning.

 

Bekväm

Eurasia tunnel-projektet syftar till att förbättra körkomforten. Modern belysning, ventilation med hög kapacitet och liten lutning  kommer att ge en bekväm resa. Den två våningar höga tunneln kommer även att påverka körkomforten positivt tack vare den höga trafiksäkerheten. Det kommer bli möjligt att köra komfortabelt även i dåliga väderförhållanden såsom dimma och isbildning.

Miljövänlig

Eurasia tunneln kommer att minska bränsleförbrukningen och mängden skadliga gaser som släpps ut i luften genom att förkorta reseavstånden och ge ett jämt trafikflöde.

Med en exemplarisk miljö och social konsekvens (ESIA) rapport enligt internationella normer, kommer Eurasia tunneln vara ett mycket viktigt inslag när det gäller de miljömässiga och sociala konsekvenserna.

Liknande projekt runt om i världen

Ett flertal tunnelprojekt har byggts och drivs över hela världen och från dessa har man samlat erfarenhet, beprövade metoder och teknik för drift, säkerhet, trafikledning, kontroll och ventilation som sedan använts i planering, design, konstruktion och drift av Eurasia tunneln.

Manhattan är hjärtat av New York i USA. De viktigaste artärerna som livnär detta hjärta är broar och tunnlar som förbinder områdena kring ön. Totalt fyra tunnlar som är anslutna till Manhattan har balanserat fördelningen av trafiken i området i över 50 år.

Längden på SMART (Storm-water Management and Road Tunnel) tunneln, som korsar Malaysias huvudstad Kuala Lumpur under jord, är 9,7 kilometer lång. Den är konstruerad med TBM (Tunnel Boring Machine) teknik och tunneln har en dubbelfunktion.

Å ena sidan stöder tvåvånings tunneln Kuala Lumpurs transportinfrastruktur och fordonstrafik, å andra sidan fungerar den som evakueringsled i tunga regnperioder. Tunneln fungerar då som en vattentransportledning, som används för att leda översvämnings vatten från Klang floden som annars strömmar mot centrum av huvudstaden, till en speciell bassäng. Tunneln började byggas 2003 och togs i bruk under 2007.

A86 motorvägstunnel i Frankrike har utvecklats som en privat projekt för att slutföra den saknade delen av ringvägen som omger Paris under jord. Det finns en dubbeldäckad väg för lätta fordon i fyra kilometer längs östra delen av projektet, och ett enplans avsnitt på 6,5 km löper i väst. TBM-teknik användes i konstruktionen av tunnlarna.

Taggar


Dela

CHATTA PÅ WHATSAPP!